黒川 弘毅 Hirotake Kurokawa

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Golem   No.69

 

1993

ブロンズ

30.3x24.0x22.0cm

 

写真撮影:山本糾

 

 

黒川弘毅 KUROKAWA Hirotake

1952 東京に生まれる。

1977 東京造形大学美術学部彫刻専攻を卒業

1991―1992 文化庁派遣在外研修員(彫刻)としてミラノに滞在

1952  Born in Tokyo.

1977  Graduated from the Sculpture Department of Tokyo University of art and design.

1991~92  Visited Milano (irregular student in Accademia Belle Arti di Brera) according to the artist overseas training system promoted by Japanese Agency for Cultural Affairs.

 

個展                                   

1980 揄の木画廊                        

1981 ギャラリー手、揄の木画廊                          

1982 真木画廊、ときわ画廊                           

1983 真木画廊                            

1984 ときわ画廊                           

1985 ときわ画廊                            

1986 ときわ画廊                            

1987 ときわ画廊                           

1988 ときわ画廊                           

1989 なびす画廊                           

1990 コバヤシ画廊                         

1991 東京画廊                             

1993 東京画廊                             

1994 なびす画廊                           

1995 コバヤシ画廊、ギャラリーGan                    

1996  ギャラリーGan                    

1997 ハヤカワマサタカギャラリー 、なびす画廊                                   

     トヨタコミュニティーアート        横浜・宇都宮・高崎

1999 コバヤシ画廊                        

2000 ギャラリーGan                    

2001 コバヤシ画廊                        

2002 ギャラリーGan、なびす画廊 

2003 府中市美術館 

2004 コバヤシ画廊                        

2005 ハヤカワマサタカギャラリー  、なびす画廊                          

2006  宇都宮市立美術館、コバヤシ画廊                        

2007 川崎市民IBM文化ギャラリー                                                    

2011 コバヤシ画廊                     

2013 hpgrp Gallery                                                                                              

 

One man show

1980 Nirenoki Gallery, Tokyo

1981 Gallery Te, Tokyo/Nirenoki Gallery, Tokyo

1982 Maki Gallery, Tokyo/Tokiwa Gallery, Tokyo

1983 Maki Gallery, Tokyo

1984 Tokiwa Gallery, Tokyo

1985 Tokiwa Gallery, Tokyo

1986 Tokiwa Gallery, Tokyo

1987 Tokiwa Gallery, Tokyo

1988 Tokiwa Gallery, Tokyo

1989 Nabis Gallery, Tokyo

1990 Kobayashi Gallery, Tokyo

1991 Tokyo Gallery, Tokyo

1993 Tokyo Gallery, Tokyo

1994 Nabis Gallery, Tokyo

1995 Kobayashi Gallery,Tokyo/Gallery Gan, Tokyo

1996 Gallery Gan, Tokyo

1997 Masataka Hayakawa Gallery, Tokyo/Nabis Gallery, Tokyo

     TOYOTA Comunity Art, Yokohama, Utunomiya, Takasaki

1999 Kobayashi Gallery,Tokyo

2000 Gallery Gan, Tokyo

2001 Kobayashi Gallery, Tokyo

2002 Gallery Gan, Tokyo/Nabis Gallery, Tokyo

2003 Fuchu Art Museum, Tokyo

2004 Kobayashi Gallery, Tokyo

2005 Masataka Hayakawa Gallery, Tokyo

2006 Utsunomiya Museum of Art, Utsunomiya/Kobayashi Gallery, Tokyo

2007 IBM-Kawasaki City Gallery, Kawasaki

2011 Kobayashi Gallery, Tokyo

2013 hpgrp Gallery Tokyo

 

 

グループ展                                                             

1982

「現代美術の最前線」 パレルゴン・ギャラリー        

第2回 平行芸術展 小原流会館                          

1984

「ヒューマン・ドキュメント」  東京画廊           

第4回 平行芸術展 小原流会館                

「彫刻、立体の現在性」 代々木アート・ギャラリー        

1985 

「応答のカイロス」 淡路町画廊               

1986 

「モノローグ/ディアローグ」 なびす画廊 (松浦寿夫と)     

1987 

「1969年以降の美術/モノ派とポスト・モノ派」 西武美術館 

1988 

「BIO-STRUCTION」 ギャラリー・タカ            

「7 ARTISTS」 東京画廊                    

1989

20TH BIENNALE MIDDELHEIM-JAPAN / Japanese Contenporary Sculptures    

ミッデルハイム野外彫刻美術館     ベルギー アントワープ 

「TECHNO'METAPHYSICS」 グレース・ボーゲニヒトギャラリー ニューヨーク 

「80年代の現代美術」 ハイネッケン・ビィレッジ(東京)

第25回今日の作家展「かめ座のしるし」 横浜市民ギャラリー(横浜)

1990 

現代彫刻の歩み3 「1970年代以降の表現―物質と空間の変容」 

神奈川県立県民ホールギャラリー(横浜)

「沈まない金属」 ギャラリ―・上田 SC(東京)

「confirm`90」 コバヤシ画廊(越前谷嘉高と)(東京)

1991 

「現代日本美術の動勢―立体造形」富山県立近代美術館(富山)

第27回今日の作家展「史としての現在」横浜市民ギャラリー(横浜)

1992 

現代美術への視点「形象のはざまに」東京国立近代美術館(東京)/国立国際美術館(大阪)

1993 

「なんなら反ロダン主義」 ギャラリー16(京都)

「00コラボレーション 詩と美術」佐賀町エキジビット・スペ―ス(東京)

「〈かたまり彫刻〉とは何か」 小原流会館(東京)

1994 

「金曜日のまれびとたち」 なびす画廊 (東京)

第8回インドトリエンナーレ ラリットカーラアカデミー  ニューデリー

「Tow Parson Show」 コバヤシ画廊(赤塚祐二と)(東京)

1995

「視ることのアレゴリー」 セゾン美術館(東京)

1996 「匍匐は前進」 なびす画廊(東京)

1997 「Four Bronze Sculptures」 田中画廊(高橋裕二、山崎豊三、舟越直樹と)(東京)

1998 シガ・アニュアル`98「精霊の宿るところ」 滋賀県立近代美術館(大津)

「黒川弘毅・越前屋嘉高展」(京橋界隈‘98) なびす画廊 (東京)

立川国際芸術祭'98 アミューたちかわ(東京)

1999 

「彫刻・具象表現の解体と構築」 東京芸術大学美術館 陳列館(東京)

2000 

第13回素材の予感  マスダスタジオ(東京)

第3回光州ビエンナーレ「韓日現代美術の断面」(光州市、韓国 )

「黒川弘毅・越前屋嘉高展 」 コバヤシ画廊  (東京)

2001 

「DOMANI・明日」展2001 安田火災東郷青児美術館(東京)

2003 

「金属の可能性を探る―現代作家による作品」 高岡市立美術館(高岡)

2004 

「四批評の交差」展 多摩美術大学美術館 (東京)

2007 

「角状性」 なびす画廊(上野慶一と)(東京)

2008 

「HYPNEROTOMACHIA」 なびす画廊(駒形克哉と)(東京)

「ARTE MISTECA」 ギャラリー・アートポイント (東京 )

「仏像インスピレーション」 小平市平櫛田中彫刻美術館(東京)

2009 

「黒川弘毅・越前谷嘉高展」 コバヤシ画廊(東京)

2010 

「SO+ZO展」 Bunkamuraザ・ミュージアム、桑沢デザイン研究所(東京)

2011 

「堀内正和へのオマージュ」 ギャラリー・トム(東京)

2013 

「黒川弘毅・越前谷嘉高展」 コバヤシ画廊 (東京)

「ET IN ALCADIA EGO: 彫刻と呼ばれる隠された場所−墓は語るか」武蔵野美術大学 美術館 (東京)

2014−15 

「スサノヲの到来、いのち、いかり、いのり」 

足利市立美術館、DIC川村記念美術館、北海道立函館美術館、渋谷区立松濤美術館

 

Group Show

1982

Front Line of Contenporary Art. Parergon Gallery, Tokyo

 Parallelism in Art Exhibition. OHARA Center of Tokyo

1984

Human Document. Tokyo Gallery, Tokyo

The Present of Sculpture and Solid. Yoyogi Art Gallery, Tokyo

Parallelism in Art Exhibition. OHARA Center of Tokyo

1985

καιροθ of Reply. Awajicho Gallery, Tokyo

1986

MONOROGUE/DIAROGUE. Navis Gallery, Tokyo

1987

ART IN JAPAN SINCE1969 / MONO-HA and POST MONO-HA. The Seibu Museum of Art,       Tokyo

1988

BIO-STRUCTION. Gallery Taka, Kyoto

7 ARTISTS. Tokyo Gallery, Tokyo

1989

20TH BIENNALE MIDDELHEIM-JAPAN / Japanese Contemporary Sculptures. The Open        Air Museum of Sculpture, Middelheim, Antwerpen

TECHNO' METAPHYSICS. Grace Borgenicht Gallery, New York

JAPANESE CONTENPORARY ART IN 80's. HeineKen Village, Tokyo

The 25th Artist Today / <KAME―ZA> Shell and Vessel, Signifying. Yokohama Civic          

Gallery, Yokohama

1990

The Step of Contenporary Sculptures / The Expression Sinse 1970s' ―The Transform of          Material and Space. Kanagawa Prefectural Gallery, Yokohama

 Metal That Does Not Sink. Gallery UEDA SC, Tokyo

[confirm'90].  Kobayashi Gallery, Tokyo

1991

A CURRENT OF CONTEMPORARY ART IN JAPAN―SCULPTURE. Toyama Prefectural        Museum of Modern Art, Toyama

 The 27th Artists Today / The Present as History. Yokohama Civic Gallery, Yokohama

1992

A Perspective on Contemporary Art / Among the Figures. The National Museum of Modern       Art, Tokyo / The National Museum of Art, Osaka

1993

<Anti―Rodinism, If you like>. Gallery 16, Kyoto

00 collaboration / Poesy and Fine Art. Sagacho Exhibit Spase, Tokyo

What is the KATAMARI scurpture. OHARA center of Tokyo, Tokyo

1994

The Visiter of Friday. Nabis Gallery, Tokyo 

EIGHTH TRIENNALE―INDIA 1994. Lalit Kalâ Akademi, New Delhi

Tow Parson Show '94. Kobayashi Gallery, Tokyo

1995

ALLEGORY OF SEEING / 1995: Painting and Sculpture in Contemporary Japan. Seson         Museum of Art, Tokyo

1996

Creeping Ahead. Nabis Gallery, Tokyo

1997

Four Bronze Sculptures. Tanaka Gallery, Tokyo

1998

Shiga Annual'98 / Spiritual Presence in the Contemporary Art. Shiga Prefectural Museum of       Modern Art, Otu

 Hirotake KUROKAWA - Yoshitaka ECHIZENYA Exhibition. Nabis Gallery, Tokyo

International Art Festival・Tachikawa'98. Amyu Tachikawa, Tokyo

1999

Destruction and Construction. The University Art Museum, Tokyo National University of

Fine Art and Music, Tokyo

2000

KWANGJU BIENNALE 2000. The Fact of Korean & Japanese Contemporary Art .Kwangju

Materials - Emerging Visions. Masuda Studio, Tokyo

Hirotake KUROKAWA - Yoshitaka ECHIZENYA Exhibition. Kobayashi Gallery, Tokyo

2001

DOMANI 2000. Sompo Japan Museum of Art, Tokyo

2003

Reseach of Metal Potentiality, Takaoka Museum of Art,Takaoka

2004

Intersection of Four Qritiques, Tama Art University Museum,Tokyo

2007

Angularity, Nabis Gallery, Tokyo

2008

HYPNEROTOMACHIA, Nabis Gallery, Tokyo

ARTE MISTECA, Gallery Art Point, Tokyo

BUTUZOU INSPIRATION, Kodaira city Hiragushi Denchyuu Sculpture Museum, Tokyo

2009

Hirotake KUROKAWA - Yoshitaka ECHIZENYA Exhibition. Kobayashi Gallery, Tokyo

2011

Homage to Masakazu Horiuchi, Gallery Tom, Tokyo

2013

Hirotake KUROKAWA - Yoshitaka ECHIZENYA Exhibition. Kobayashi Gallery, Tokyo

ET IN ALCADIA EGO: The Hidden Place Called “Sculpture”, Musashino Art University Museun and Library, Tokyo

2014

The Coming of Susanoo / The Life, Anger and Prayer. Ashikaga Museum of Art, Ashikaga

 

 

パブリックコレクション

文化庁

東京国立近代美術館

国立国際美術館

愛知県美術館

徳島県立近代美術館

宇都宮美術館

府中市美術館

高松市美術館

いわき市立美術館

平塚市美術館

神奈川県民ホールギャラリー

福山市

他多数

 

 

Public Collection

Agency for Cultural Affairs.

The National Museum of Modern Art, Tokyo.

The National Museum of Modern Art, Osaka.

Aichi Prefectural Museum of Art.

The Tokushima Modern Art Museum.

Utsunomia Museum of Art.

Fuchu Art Museum.

Takamatsu City Museum of Art, Iwaki City Art Museum.

Hiratsuka Museum of Art.

Kanagawa Art Foundation,

Fukuyama City.

etc.

 

 

著作(主な単著)

「コンスタン・ブランクーシと彫刻におけるイデアルなもの」『美術手帳』1991年2月号 美術出版社 p183-188

「トピカ」『現代の目』457号 東京国立近代美術館 1992, p2-3

「オーギュスト・ロダン作『地獄の門』のブロンズと石膏のそれぞれのバリエーション、そして2つの鋳造所について」『多摩美術大学研究紀要』10号  多摩美術大学 1995, p.269-302.

「ロダン『地獄の門』に見る原型と鋳造法」『金属』Vol.66, No.4 1996, p.51-60. No.5 1996, P31-40 アグネ出版

「パリの鋳造所によるブロンズ彫刻の屋外での変化と表面生成物」『多摩美術大学研究紀要』12号 多摩美術大学  1997, p.99-124

「屋外に設置された明治期ブロンズ彫刻の表面状態と腐食生成物Ⅰ」『多摩美術大学研究紀要』14号 多摩美術大学  1999, p.85-106

「権鎮圭−ブールデルの後裔」『権鎮圭』 東京国立近代美術館・武蔵野美術大学・韓国国立現代美術館 2009, p274-295

「1950年代までの彫刻科と清水多嘉示の美術教育」『清水多嘉示資料/論集Ⅰ』2009, p240-245  武蔵野美術大学彫刻学科研究室

「《昭忠碑》保存に向けた活動の経緯と概要」『屋外彫刻調査保存研究会会報』第5号 屋外彫刻調査保存研究会 2013, p.65-69 

「《平和観音像(旧:戦勝観音像)》の保存状態について」『屋外彫刻調査保存研究会会報』第5号 屋外彫刻調査保存研究会 2013、p.93-96

「要約」『ET IN ALCADIA EGO: 彫刻と呼ばれる隠された場所−墓は語るか』 武蔵野美術大学美術館・図書館 2013, p106-107

「媒体と素材:リアリズムについての考え方の差異」『ESSAY ON SCULPTURE 72 “A Study of Modern Japanese Sculpture”』 HENRY MOOR INSTITUTE, 2015, p.20-27,p.60-63

 

Published work (important sole author)

Constantin Brancusi, and Ideal Articles in Sculpture, Bijutsu Techou, 1991 February, p183-188.

Topica, Gendainome 457, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 1992 December, p2-3

On Bronze and Plaster Versions of Auguste Rodin’s “The Gates of Hell” and Two Founders, Tama Art University Bulletin No.10, 1995, p.269-302.

On models and bronze casting technique of Rodin’s “The Gates of Hell”, METALS & TECHNOROGY ( KINZOKU), AGUNE Press, Vol.66, No.4 1996, p.51-60. No.5 1996, P31-40.

The alterations and corrosion products of outdoor bronze statues by foundries of Paris, Tama Art University Bulletin No.12, 1997, p.99-124.

The surface condition and corrosion products on bronze statues of Meiji period I. −The observation of Statue of Arisgawanomiya Taruhito Sinnou Zou, Tama Art University Bulletin No.14, 1999, p.85-106.

Kwon Jin Kyu – A descendant of Bourdelle, Catalogue of the exhibition of Kwon Jin Kyu, The National Museum of Modern Art, Tokyo, Musashino Art University Museum & Library, National Museum of Contemporary Art, Korea, 2009, p274-295.

The art education of Takashi Shimizu and the sculpture department of Musaahino School of Fine Art in 1950s, Materials & Treatieses on Takashi Shimizu, Sculpture Department of Musashino Art University, 2009, p240-245.

Reasons and outlines for the conservation of“Syouchu Hi”, The Transaction of the Japan Institute for the Survey and Conservation of Outdoor Sculpture No.5, 2013, p.65-69

Observations on the conditions of “Peace Kannon Statue (ex-Triumph Kannon Statue)”, The Transaction, No.5, 2013, p.93-96.

Epitome, Catalogue of the exhibition of “ET IN ALCADIA EGO”, Musashino Art University Museun and Library, 2013, p106-107.

On Medium and Materials : Differing Ideas of Realism, 『ESSAY ON SCULPTURE 72 “A Study of Modern Japanese Sculpture”』 HENRY MOOR INSTITUTE, 2015, p.20-27,p.60-63